Könyv- és webajánló

Mi oktatók, trénerek nem másból élünk, mint hogy sok mindent tanultunk és dolgoztunk, számolatlan tanfolyamon és konferencián vettünk részt, és mindenekelõtt rengeteget olvastunk.

Jómagam évente közel 50 brandinghez kapcsolódó könyvet rendelek az Amazonról, és az ebbõl szerzett tudást beépítem tréningjeimbe, ill. márkakonzultációimba.

Ha jó szakember vagy, Te is sokat olvasol. Engedd meg, hogy a következõkben néhány olyan könyvet és weboldalt ajánljak figyelmedbe, ahol sok-sok, a gyakorlatban használható információt szerezhetsz.

Szövegíró akarok lenni! Érdemes olvasnom valamit a reklámról?
(Szubjektív tankönyvválogatott)

Számtalan ismerõsöm ismerõse talál meg azzal, hogy reklámszövegíró szeretne lenni. Ilyenkor két dolgot biztosan meg szoktam kérdezni: 1. Milyen írásokat publikált eddig? Szakcikk, novella, bármi? 2. Milyen könyveket olvasott eddig a reklámról? Sajnos leggyakrabban mindkét kérdésemre az a válasz: „semmilyet”. Márpedig így nehéz lesz betörni a reklámszakmába. Ez a cikk a második pontban segít: 11 magyarul is megjelent és 11 csak angolul olvasható szakkönyvet ajánl. Hidd el, ha csak néhányat elolvasol ezek közül, máris elõnyben leszel a többiekkel szemben.

Csekkold a válogatott tankönyvlistát itt.

Reklámbölcsek

David Ogilvy 72 éves volt, amikor megírta A reklámról című művét. Példáját mostanában több neves reklámos is követi. Paul Arden 63, Dave Trott 66, George Lois pedig 81 évesen foglalta össze, mit is kell tudni a reklámról és az életről. A cikkből még azt is megtudhatod, melyikükről mintázták a Reklámőrültek (Madmen) sorozat főszereplőjét. Olvasd el itt!

Nyári olvasmányok - Reklámos szépirodalom

R. Nagy András barátommal, a Próbakõ Kommunikáció ügyvezetõjével összeszedtük, hogy mik azok a hangsúlyozottan szépirodalmi könyvek, melyeket érdemes lehet elolvasni a reklámról. Viktor Pelevin: "Generation P"; Fabricius Gábor: "Puha neon fejlövés"; Matt Beaumont: "E-sztori"; Frédéric Beigbeder: "1999 forint" - e cikk segít abban, hogy kiválaszd, melyikkel fogod kezdeni. Töltsd le a szépirodalmi reklámkönyv ajánlót itt!

Reklámregények

Hogyan mutatják be a reklámszakmát a regények? E cikkbõl megismerheted a némileg sötét képet. Elég, ha az egyik könyv címét idézem: "És aztán eljött a vég". Ismerd meg a Véget itt!

A megrögzött munkamániás marketinges E-mail regény ajánló

Még nyáron, a tengerparton is az e-mailjeid nézed? Miért nem olvasol inkább e-mail regényeket a szakmáról? Az „E-Sztori”, az „E a négyzeten” és a „Ki vitte el a Blackberrym?” éppen Neked való könyvek nyaralásra, ráadásul remekül fogsz szórakozni! Klikkelj a linkre!

A reklámszakma hiteles ábrázolása avagy a regények beépítése az oktatásba

Sok fõiskolai és egyetemi hallgató nagy vágya, hogy a reklámszakmában dolgozhasson. Egyrészt meg vannak róla gyõzõdve, hogy jobb reklámokat tudnának kitalálni, mint amiket a tévében látnak, rádióban hallanak, újságokban olvasnak. Másrészt a szakma imázsa a fiatalok számára kifejezetten vonzó: nincs kora reggeli kezdés, nincs dresscode, akár tornacipõben is lehet agyalni, laza fiúk és dögös csajok a munkatársak, és még mindenféle partira is jut ingyen meghívó. Pedig ezek a sztereotípiák sokszor tévesek és túlzottan is pozitívak. A regényekbõl kirajzolódik, a másik, valóságosabb oldal is. Töltsd le itt!

A politikai PR szakértõk identitása és imázsa a hollywoodi filmekben

Ezen, Hajnal Mónikával közösen írt tanulmányban kilenc nemzetközi filmet vizsgáltunk, melyek több mint 30 év politikai PR-es filmtörténelmét ölelik át. Van benne dokumentarista jellegû életrajzi film, dráma, de vígjáték is romantikus felhanggal, sõt politikai szatíra is. A cél az volt, hogy átfogó és alapos betekintést adjon a politikai PR és a szakma mûvelõinek filmbeli ábrázolásáról. Töltsd le itt!

Filmes spin doctorok

Mi történt volna, ha a hollywoodi filmekbõl ismert politikai PR-eseket kérték volna fel, hogy megmentsék a köztársasági elnököt szorult helyzetébõl? Hogyan segítettek volna a spin doctorok a doktori ügyében? Olvasd el a 2012-ben született cikket itt!

Régi-új reklámtudomány

Napjaink egyik mantrája a marketingkommunikáció hatékonyságának mérése, a tudományos alátámasztás. Olykor nagy újdonságként harangozzák be ezt, pedig már az 1920-as években is több könyv jelent meg róla nemcsak Amerikában, hanem Magyarországon is. Ezeket ismerheted meg itt!

A régi médiától az új médiáig - Gálik Mihály és Urbán Ágnes „Médiagazdaságtan” című könyvéről (2015)

Bátran kijelenthető, hogy Gálik Mihály Médiagazdaságtan című könyvéből generációk tanultak. Jómagam annak idején az 1997-es kiadást forgattam a Corvinusra járva – igaz, az intézményt akkor még Budapesti Közgazdaságtudományi Egyetemnek nevezték. Az egyetemé azóta kétszer, a tankönyv címe ellenben egyszer sem változott, és sok kiadást megért. 2014-től pedig már a legfrissebb kiadást használhatjuk, amelyet Gálik Mihály mellett Urbán Ágnes jegyez. Szerencsés páros, hiszen Gálik Mihály különösen a klasszikus médiában, azon belül is a rádió területén mozog a legotthonosabban, Urbán Ágnes pedig az új média kutatója, ebből írta doktori disszertációját is. A könyvről itt tudhatsz meg többet: A régi médiától az új médiáig.

Account biblia: The Art of Client Service

Ha reklámügynökségi kreatív szeretnél lenni, biztos, hogy sokat kell olvasnod, de akkor is, ha ügyfélkapcsolati (account) menedzsernek készülsz. Robert Solomon zseniális könyvébõl megtudhatod, hogy ideális account légy. Sõt a végén még egy könyvajánlót is találsz arról, hogy mi mindent érdemes elolvasnod, ha ezt a karriert választod.

Nézd meg a kedvcsináló recenziómat itt.

Miami Ad School - A világ legjobb reklámképzése

Mitõl olyan különleges a Miami Ad School, az a reklámiskola, ahol például a Crispin, Porter + Bogusky ügynökség kreatív-utánpótlásának képzése is zajlik? Hogy van az, hogy az iskola tanulói rendre megnyerik a diákversenyeket, és az itt végzettekért a legnagyobb cégek kapkodnak? Errõl kérdeztem 2007-ben a hamburgi képzés vezetõjét, Niklas Frings-Ruppot, egy korábban és egy jelenleg hazánkban dolgozó egykori Miami-diákot, Miguel Llovest és Lukasz Brzozowskit, valamint az iskola magyar diákját, Berényi Eleonórát. Tölts le a Magyar Reklámban megjelent cikkem itt!

Branding könyvek (1. rész) – Radikálisan más

A PR Heraldon nemrégiben elkezdtem egy brandinges könyvajánló sorozatot. Elsõként Marty Neumeier „Zag – The Strategy of High-Performance Brands” címû tartalmas és egyben szórakoztató könyvérõl írtam recenziót. Neumeiernek fantasztikus gondolatai vannak, amikbõl néhányat elolvashatsz itt.

Brandingkönyvek repülõre

Nagyon sok ember beszél róla, mégis nagyon kevesen értik - mondja Marty Neumeier, a Neutron vezetõje, aki 2006-tól 2009-ig három bestsellert is írt a márkákról. Jó hír, hogy ezek bármelyike elolvasható egy rövid repülõút alatt. De ha erre sincs idõd, olvasd el a Marketing és Médiában megjelent recenziómat itt.

Pozicionálás újra meg újra

Az Advertising Age olvasói szerint minden idõk legjobb marketing és média témájú könyve a Pozicionálás volt. 2009-ben megjelent ennek sokadik folytatása, az Újrapozicionálás. Ahogy az egyik szerzõ, Jack Trout írja: "Bár sokan használják a pozicionálás szót, a legtöbben mind a mai napig nem értik, hogy mi a lényege. Fogalmuk sincs a percepciók szerepérõl, illetve a koponyákban történõ vereségekrõl és gyõzelmekrõl." Hogy Neked legyen, olvasd el a Marketing és Médiában megjelent cikkem itt!

A 22-es mantrája

Ha marketinggel foglalkozol, a Marketing 22 vastörvénye címû alapmûvet biztosan olvastad már. De tudtad, hogy a brandingnek vagy éppen a reklámkészítésnek is van 22-22 törvénye. Ha nem, itt az ideje, hogy elolvasd az errõl szóló összefoglalást!

Marketingháborúk

A marketing és a menedzsment világában régóta használnak háborús hasonlatokat. A legnépszerûbbek talán a kínai Szun-Ce bölcsességei, a német Clausewitz tábornok tanácsai és persze Che Guevara gerillagondolkodása. A cikkben még egy idézetgyûjteményt is találsz, hogy céges prezentációkon milyen háborús mondatokat dobhatsz be a hallgatóság lenyûgözésére. Töltsd le itt!

Bogusky kibogózza

Az elmúlt évtized legeredményesebb kreatívigazgatója, Alex Bogusky soha többé nem akar a szakmában dolgozni - adta hírül a szaksajtó 2010-ben. De biztos, hogy valaha is reklámosként dolgozott és gondolkodott? Ha elolvassuk John Winsorral közösen írt "Baked in - Creating products and businesses that market themselves" címû könyvét, izgalmas válaszokat kapunk. Kezdésnek itt az M&M-ben megjelent ajánlóm!

Üzleti tanmesék

A mesék mindig egyetemes igazságokat hordoznak, az üzleti világban dolgozóknak pedig egyre kevesebb idejük van olvasni. Nem csoda, hogy elterjednek a rövid, egy repülõút alatt elolvasható biznisztanmesék, amelyek igazi marketingsikerek. Olvass a mesékrõl a Marketing és Médiában megjelent cikkemben!

Az üzleti tanmesék ajánlott irodalomként beépítése a marketing és menedzsment oktatásába

A tanmesék azt a pluszt adhatják, amit a klasszikus tankönyvek nem: rövidek, izgalmasak, könnyen jegyzetelhetõk és tanácsaik azonnal alkalmazhatóak. Ráadásul többnyire a szerzõk ellen sem lehet kifogásunk: olyan, komoly tudományos elõélettel rendelkezõ személyek vannak köztük, mint John P. Kotter, Ken Blanchard, Spencer Johnson, Stephen C. London. Találd meg a cikkben a Te következõ olvasmányod!

Bölcsõtõl bölcsõig: Környezettudatosság a tervezéstõl a gyártásig

Mi lenne, ha egy mosószergyártó nem állna meg annál a kérdésnél, hogy kényelmes-e az általa elõállított termék használata és gyengédebb-e a bõrhöz. Azt a kérdést is feltenné: gyengéd-e a Gangesz vízéhez? Hogyan lehetne a csomagolóanyag valóban elfogyó termék, amely vagy biológiailag lebomlik a folyóparton és ezáltal táplálja a talajt, vagy biztonságosan elégethetõ mint tüzelõanyag? Ez a valódi CSR, pedig ez a három betû meg sem jelenik a könyvben. Minden felelõsséggel bíró marketingesnek kötelezõ olvasmány! Az ajánlót töltsd le itt!

Közlekedés - Környezet - Alternatívák: Küzdelem a tisztább környezetért

Tudtad, hogy a Föld lakossága az elõrejelzések szerint 2100-ra megduplázódik? És hogy energiaigények 500%-kal fognak nõni? Nem csoda, hogy új megoldásokra van szükség: az egyik ilyen az üzemanyagcellás kocsi lehet, ami tiszta és csendes, és csaknem három háromszor olyan hatékonyan termeli az energiát, mint a legjobb belsõ égésû motor. Ha érdekelnek a marketing trendek, ez a Te könyved. Olvasd el az ajánlót itt!

Gerillamarketing Tudástár

Ebbõl a weboldalból garantáltan mindent megtudhatsz a gerillamarketing rejtelmeirõl. Nemcsak egy nemzetközi szinten is alapos elméleti áttekintést kapsz, hanem rengeteg külföldi és magyar esettanulmányt. Külön öröm számomra, hogy a BKF-en a Revision két vezetõje is tanítványom volt. És elárulom, hogy a papp-vary.hu-t is a Revision segített összerakni.

Klikkelj a weboldalukra itt!

SMART módszertan startupoknak

A klasszikus üzleti gondolkodás bal agyféltekés, analitikus, logikus, racionális. A startupoknak azonban ez nem elég, hanem a jobb agyféltekéjüket is használniuk kell. Azt, ami kreatív, képes szabad asszociációkra, képekben gondolkodik és emocionális. A i.e. SMART nemzetközi projekt keretében ennek aspektusait vizsgálom, illetve ezek alapján trénelem az ifjú vállalkozókat, startuppereket. Ebben a prezentációban összegyűjtöttem, mik azok módszertanok, amiket érdemes használni. Ilyen a Right-Brain Business Plan, a Design Thinking, a Business Model Canvas, vagy épp a Storytelling. Kattints ide a prezentációért!