Könyvajánló

Mi oktatók, trénerek, tanácsadók nem másból élünk, mint hogy sok mindent tanultunk és dolgoztunk, számolatlan tanfolyamon és konferencián vettünk részt, és mindenekelőtt rengeteget olvastunk.

Ha jó szakember vagy, Te is sokat olvasol. Engedd meg, hogy a következőkben néhány olyan könyvet és weboldalt ajánljak figyelmedbe, ahol sok-sok, a gyakorlatban használható információt szerezhetsz.

Szövegíró akarok lenni! Érdemes olvasnom valamit a reklámról?
(Szubjektív tankönyvválogatott) (2006)

Számtalan ismerősöm ismerőse talál meg azzal, hogy reklámszövegíró szeretne lenni. Ilyenkor két dolgot biztosan meg szoktam kérdezni: 1. Milyen írásokat publikált eddig? Szakcikk, novella, bármi? 2. Milyen könyveket olvasott eddig a reklámról? Sajnos leggyakrabban mindkét kérdésemre az a válasz: „semmilyet”. Márpedig így nehéz lesz betörni a reklámszakmába. Ez a cikk a második pontban segít: 11 magyarul is megjelent és 11 csak angolul olvasható szakkönyvet ajánl. Hidd el, ha csak néhányat elolvasol ezek közül, máris előnyben leszel a többiekkel szemben.

Csekkold a válogatott tankönyvlistát itt.

Reklámbölcsek (2014)

David Ogilvy 72 éves volt, amikor megírta A reklámról című művét. Példáját mostanában több neves reklámos is követi. Paul Arden 63, Dave Trott 66, George Lois pedig 81 évesen foglalta össze, mit is kell tudni a reklámról és az életről. A cikkből még azt is megtudhatod, melyikükről mintázták a Reklámőrültek (Madmen) sorozat főszereplőjét. Olvasd el itt!

Nyári olvasmányok - Reklámos szépirodalom (2009)

R. Nagy András barátommal, a Próbakő Kommunikáció ügyvezetőjével összeszedtük, hogy mik azok a hangsúlyozottan szépirodalmi könyvek, melyeket érdemes lehet elolvasni a reklámról. Viktor Pelevin: "Generation P"; Fabricius Gábor: "Puha neon fejlövés"; Matt Beaumont: "E-sztori"; Frédéric Beigbeder: "1999 forint" - e cikk segít abban, hogy kiválaszd, melyikkel fogod kezdeni. Töltsd le a szépirodalmi reklámkönyv ajánlót itt!

Reklámregények (2010)

Hogyan mutatják be a reklámszakmát a regények? E cikkből megismerheted a némileg sötét képet. Elég, ha az egyik könyv címét idézem: "És aztán eljött a vég". Ismerd meg a Véget itt!

A megrögzött munkamániás marketinges - E-mail regény ajánló (2013)

Még nyáron, a tengerparton is az e-mailjeid nézed? Miért nem olvasol inkább e-mail regényeket a szakmáról? Az „E-Sztori”, az „E a négyzeten” és a „Ki vitte el a Blackberrym?” éppen Neked való könyvek nyaralásra, ráadásul remekül fogsz szórakozni! Klikkelj a linkre!
Ha pedig pdf-ben vagy rá kíváncsi, akkor töltsd le itt!

A reklámszakma hiteles ábrázolása avagy a regények beépítése az oktatásba (2010)

Sok főiskolai és egyetemi hallgató nagy vágya, hogy a reklámszakmában dolgozhasson. Egyrészt meg vannak róla győződve, hogy jobb reklámokat tudnának kitalálni, mint amiket a tévében látnak, rádióban hallanak, újságokban olvasnak. Másrészt a szakma imázsa a fiatalok számára kifejezetten vonzó: nincs kora reggeli kezdés, nincs dresscode, akár tornacipőben is lehet agyalni, laza fiúk és dögös csajok a munkatársak, és még mindenféle partira is jut ingyen meghívó. Pedig ezek a sztereotípiák sokszor tévesek és túlzottan is pozitívak. A regényekből kirajzolódik, a másik, valóságosabb oldal is. Töltsd le itt!

„A kreatív kreatívokat kreáló kreatív kreatívok” - néhány gondolat a reklámügynökségi kreatív szakemberekről és hogy egy pályakezdőnek hogyan van esélye bekerülni a szakmába (2018)

Sok pályakezdő szeretne kreatívként, azaz reklámszövegíróként, art directorként, reklámfilmrendezőként, online kampányok kiötlőjeként vagy bármi hasonlóként elhelyezkedni, ám igazából fogalma sincs, mivel jár ez, egyáltalán mit csinál egy kreatív, és mitől lesz valaki névjegykártyája alapján és a névjegykártyáján túl is az. Jelen cikk a nemzetközi és hazai reklámszakemberek gondolataira építve járja körül a témát. Töltsd le itt!

Marketingkarikaturisták: Nem is olyan görbe szakmai tükör (2019)

A marketingszakma hálás téma, így nem meglepő, hogy a karikaturistákat is megihleti. Sőt vannak, akiknek egyenesen az a profiljuk, hogy a marketing-, reklám- és médiaipart figurázzák ki. A cikk három ilyen „marketingkarikaturista”, Scott Adams, Tom Fishbourne és Hugh MacLeod munkásságán keresztül mutatja be a marketingesek imázsát. Persze legyünk őszinték: a bemutatott szituációk sokszor ismerősek a mindennapokból, a karikatúrák csak felnagyítanak bizonyos jellemzőket. Nem csoda, ha időnként ügyfeleinket vagy partnereinket látjuk meg bennük – sőt, valljuk be, néha saját magunkat. A Márkamonitor szaklapban megjelent cikk itt olvasható.

A politikai PR szakértők identitása és imázsa a hollywoodi filmekben (2012)

Ezen, Hajnal Mónikával közösen írt tanulmányban kilenc nemzetközi filmet vizsgáltunk, melyek több mint 30 év politikai PR-es filmtörténelmét ölelik át. Van benne dokumentarista jellegű életrajzi film, dráma, de vígjáték is romantikus felhanggal, sőt politikai szatíra is. A cél az volt, hogy átfogó és alapos betekintést adjon a politikai PR és a szakma művelőinek filmbeli ábrázolásáról. Töltsd le itt!

Filmes spin doctorok (2012)

Mi történt volna, ha a hollywoodi filmekből ismert politikai PR-eseket kérték volna fel, hogy megmentsék a köztársasági elnököt szorult helyzetéből? Hogyan segítettek volna a spin doctorok a doktori ügyében? Olvasd el a 2012-ben született cikket itt!

Régi-új reklámtudomány (2011)

Napjaink egyik mantrája a marketingkommunikáció hatékonyságának mérése, a tudományos alátámasztás. Olykor nagy újdonságként harangozzák be ezt, pedig már az 1920-as években is több könyv jelent meg róla nemcsak Amerikában, hanem Magyarországon is. Ezeket ismerheted meg itt!

A régi médiától az új médiáig - Gálik Mihály és Urbán Ágnes „Médiagazdaságtan” című könyvéről (2015)

Bátran kijelenthető, hogy Gálik Mihály Médiagazdaságtan című könyvéből generációk tanultak. Jómagam annak idején az 1997-es kiadást forgattam a Corvinusra járva – igaz, az intézményt akkor még Budapesti Közgazdaságtudományi Egyetemnek nevezték. Az egyetemé azóta kétszer, a tankönyv címe ellenben egyszer sem változott, és sok kiadást megért. 2014-től pedig már a legfrissebb kiadást használhatjuk, amelyet Gálik Mihály mellett Urbán Ágnes jegyez. Szerencsés páros, hiszen Gálik Mihály különösen a klasszikus médiában, azon belül is a rádió területén mozog a legotthonosabban, Urbán Ágnes pedig az új média kutatója, ebből írta doktori disszertációját is. A könyvről itt tudhatsz meg többet: A régi médiától az új médiáig.

Miami Ad School - A világ legjobb reklámképzése (2007)

Mitől olyan különleges a Miami Ad School, az a reklámiskola, ahol például a Crispin, Porter + Bogusky ügynökség kreatív-utánpótlásának képzése is zajlik? Hogy van az, hogy az iskola tanulói rendre megnyerik a diákversenyeket, és az itt végzettekért a legnagyobb cégek kapkodnak? Erről kérdeztem 2007-ben a hamburgi képzés vezetőjét, Niklas Frings-Ruppot, egy korábban és egy jelenleg hazánkban dolgozó egykori Miami-diákot, Miguel Llovest és Lukasz Brzozowskit, valamint az iskola magyar diákját, Berényi Eleonórát. Tölts le a Magyar Reklámban megjelent cikkem itt!

Brandingkönyvek repülőre (2010)

Nagyon sok ember beszél róla, mégis nagyon kevesen értik - mondja Marty Neumeier, a Neutron vezetője, aki 2006-tól 2009-ig három bestsellert is írt a márkákról. Jó hír, hogy ezek bármelyike elolvasható egy rövid repülőút alatt. De ha erre sincs időd, olvasd el a Marketing és Médiában megjelent recenziómat itt.

Pozicionálás újra meg újra (2010)

Az Advertising Age olvasói szerint minden idők legjobb marketing és média témájú könyve a Pozicionálás volt. 2009-ben megjelent ennek sokadik folytatása, az Újrapozicionálás. Ahogy az egyik szerző, Jack Trout írja: "Bár sokan használják a pozicionálás szót, a legtöbben mind a mai napig nem értik, hogy mi a lényege. Fogalmuk sincs a percepciók szerepéről, illetve a koponyákban történő vereségekről és győzelmekről." Hogy Neked legyen, olvasd el a Marketing és Médiában megjelent cikkem itt!

A 22-es mantrája (2012)

Ha marketinggel foglalkozol, a Marketing 22 vastörvénye című alapművet biztosan olvastad már. De tudtad, hogy a brandingnek vagy éppen a reklámkészítésnek is van 22-22 törvénye. Ha nem, itt az ideje, hogy elolvasd az erről szóló összefoglalást!

A 22-es marketinges – Al Ries vastörvényeinek hatása (2022)

A marketing örök vadászmezőire költözött a szakma emblematikus alakja: 95 évesen elhunyt Al Ries, minden idők legfontosabb marketingkönyve, a Pozicionálás egyik szerzője. Magyarországon ennél is nagyobb hatást gyakorolt Jack Trouttal közösen írt másik műve, A marketing 22 vastörvénye, mely sokáig a legnagyobb példányszámban eladott marketingkönyv volt itthon. Kevesen tudják, hogy még egy 22-es könyve megjelent, a lányával, Laura Rieszel együtt írt A branding 22 vastörvénye, melyet magyar nyelven még nem adtak ki. A két 22-es könyv után furcsa egybeesés, hogy Al Ries épp 2022-ben távozott. Hatása azonban örök érvényű, amit jól mutat, hogy a kétszer 22 vastörvény döntő többsége ma is megállja a helyét. Itt olvashatsz a törvényekről.

Marketingháborúk (2012)

A marketing és a menedzsment világában régóta használnak háborús hasonlatokat. A legnépszerűbbek talán a kínai Szun-Ce bölcsességei, a német Clausewitz tábornok tanácsai és persze Che Guevara gerillagondolkodása. A cikkben még egy idézetgyűjteményt is találsz, hogy céges prezentációkon milyen háborús mondatokat dobhatsz be a hallgatóság lenyűgözésére. Töltsd le itt!

Bogusky kibogozza (2010)

Az elmúlt évtized legeredményesebb kreatívigazgatója, Alex Bogusky soha többé nem akar a szakmában dolgozni - adta hírül a szaksajtó 2010-ben. De biztos, hogy valaha is reklámosként dolgozott és gondolkodott? Ha elolvassuk John Winsorral közösen írt "Baked in - Creating products and businesses that market themselves" című könyvét, izgalmas válaszokat kapunk. Kezdésnek itt az M&M-ben megjelent ajánlóm!

Üzleti tanmesék (2011)

A mesék mindig egyetemes igazságokat hordoznak, az üzleti világban dolgozóknak pedig egyre kevesebb idejük van olvasni. Nem csoda, hogy elterjednek a rövid, egy repülőút alatt elolvasható biznisztanmesék, amelyek igazi marketingsikerek. Olvass a mesékről a Marketing és Médiában megjelent cikkemben!

Az üzleti tanmesék ajánlott irodalomként beépítése a marketing és menedzsment oktatásába (2011)

A tanmesék azt a pluszt adhatják, amit a klasszikus tankönyvek nem: rövidek, izgalmasak, könnyen jegyzetelhetők és tanácsaik azonnal alkalmazhatóak. Ráadásul többnyire a szerzők ellen sem lehet kifogásunk: olyan, komoly tudományos előélettel rendelkező személyek vannak köztük, mint John P. Kotter, Ken Blanchard, Spencer Johnson, Stephen C. London. Találd meg a cikkben a Te következő olvasmányod!

Bölcsőtől bölcsőig: Környezettudatosság a tervezéstől a gyártásig (2007)

Mi lenne, ha egy mosószergyártó nem állna meg annál a kérdésnél, hogy kényelmes-e az általa előállított termék használata és gyengédebb-e a bőrhöz. Azt a kérdést is feltenné: gyengéd-e a Gangesz vízéhez? Hogyan lehetne a csomagolóanyag valóban elfogyó termék, amely vagy biológiailag lebomlik a folyóparton és ezáltal táplálja a talajt, vagy biztonságosan elégethető mint tüzelőanyag? Ez a valódi CSR, pedig ez a három betű meg sem jelenik a könyvben. Minden felelősséggel bíró marketingesnek kötelező olvasmány! Az ajánlót töltsd le itt!

Közlekedés - Környezet - Alternatívák: Küzdelem a tisztább környezetért (2007)

Tudtad, hogy a Föld lakossága az előrejelzések szerint 2100-ra megduplázódik? És hogy energiaigények 500%-kal fognak nőni? Nem csoda, hogy új megoldásokra van szükség: az egyik ilyen az üzemanyagcellás kocsi lehet, ami tiszta és csendes, és csaknem három háromszor olyan hatékonyan termeli az energiát, mint a legjobb belső égésű motor. Ha érdekelnek a marketing trendek, ez a Te könyved. Olvasd el az ajánlót itt!

SMART módszertan startupoknak (2014)

A klasszikus üzleti gondolkodás bal agyféltekés, analitikus, logikus, racionális. A startupoknak azonban ez nem elég, hanem a jobb agyféltekéjüket is használniuk kell. Azt, ami kreatív, képes szabad asszociációkra, képekben gondolkodik és emocionális. A i.e. SMART nemzetközi projekt keretében ennek aspektusait vizsgálom, illetve ezek alapján trénelem az ifjú vállalkozókat, startuppereket. Ebben a prezentációban összegyűjtöttem, mik azok módszertanok, amiket érdemes használni. Ilyen a Right-Brain Business Plan, a Design Thinking, a Business Model Canvas, vagy épp a Storytelling. Kattints ide a prezentációért!

Kézikönyv a koronavírus-válság kihívásaira adott válaszokról (2022)

„Koronavírus-válság kihívások és HR-válaszok – hazai és nemzetközi tapasztalatok 2020” címmel egy széleskörű együttműködéssel készült kézikönyv jelent meg, amin 4 szerkesztő és összesen 46 szerző dolgozott. Erről írtam ajánlót.