Sportmarketing

Sportsztárok a reklámokban

Mikor érdemes sportolót tenni a reklámba? Mely termék- és szolgáltatáskategóriák esetében lehet ez jó választás? Pontosan mit is várhatunk tõle? És milyen az ideális sportsztár? Igaz, hogy a közösségi média még ezt a területet is átalakítja? Ezekre a kérdésekre is megpróbáltam választ adni a The Line-ban megjelent cikkemben. Kattints rá itt!

Beckham szerszáma, Sarapova dekoltázsa, Dzsudzsák facipõje

Kik a legértékesebb sportsztárok a Forbes szerint? Milyen márkák használják e sportolók arcát, illetve testét reklámjaikban, és hogyan? És mi van, ha beüt a válság? Nézd meg a 2010-es Reklámhéten tartott elõadásom kivonatát!

Sztárok a pályán és a pályán kívül - Mit tanulhatunk Beckhamtõl és a többiektõl

Mitõl lett Beckham és néhány másik sportoló sikeres márka? Válaszok 10 pontban a Magyar Fogyasztó "Gólok, célok, sztárok" konferenciáján tartott elõadásomban. Töltsd le itt!

David Beckham, a tökéletes reklámarc – Mitõl lesz egy sztárból sztármárka?

A Warwick Egyetem Szociológia Tanszéke által készített kutatás szerint David Beckham az Egyesült Királyság legnagyobb hatással bíró embere (most influental man), akihez hasonló utoljára Diana hercegnõ volt. Egy másik felmérés szerint Becks a földkerekség legismertebb sportolója és feleségével együtt napjaink egyik leggyakoribb médiaszereplõje. Nem csoda, hogy ennyi mindent el lehet vele adni: hajzselét, napszemüveget, borotvát, csokoládét, üdítõt, ruhát, parfümöt vagy éppen számítógépes játékot, sõt kenõanyagot is!

A Magyar Reklámban megjelent cikkemben ennek okait kutattam – még Beckham USA-ba igazolása elõtt.

Töltsd le a Beckham-cikket itt.

Mágikus márkázás - Friss lendületben a Beckham márka

2009 elején újra Európába igazolt David Beckham. Az AC Milanhoz ezzel nemcsak egy klasszikus futballista, hanem egy globális ikon került, aki a Forbes híresség-indexén 2008-ban az 5. helyen állt. De mitõl lett ilyen híres?
A cikkbõl megtudhatod itt.

Beckham-búcsú

Azt szeretném, ha úgy gondolnának vissza rám, mint a focistára, aki nagyon keményen dolgozott, szenvedélyesen játszott és mindent kiadott magából – nyilatkozta David Beckham visszavonulásakor. Minden idők legismertebb futballistája azonban nem elsősorban játéka miatt, sokkal inkább mint márka írta be magát a futballtörténelembe és persze a marketing történelmébe. Olvasd el a Marketing és Médiában megjelent 2013-as összefoglalót itt!

Az új férfi mögött is a nõ áll - David és Victoria Beckham társadalomformáló szerepe

"Mr. Football" a 21. század elején új férfiideált teremtett - és ezzel együtt átformálta a nõkhöz való viszonyulást is. Mindebben persze nagy szerepe volt feleségének, Victoriának. Ahogy mondani szokták: "minden sikeres férfi mögött ott van egy nõ". A Magyar Fogyasztóban megjelent tanulmány ezt járja körül, töltsd le itt!

Ronaldo, a márka: Itt az új Beckham?

2009-es Real Madridhoz igazolásával máris négy rekordot magáénak tudhat Ronaldo: 94 millió eurós átigazolási ár, 13 millió eurós évi fizetés, 80 ezer nézõ a bemutatásán, és egy nap alatt 170 ezer euro bevétel a mezekbõl. De lesz-e belõle akkora márka, mint Beckhambõl? Klikkelj a Brand&Trend-ben megjelent cikkre itt!

Portugál mágus

Ha belövi a szabadrúgást, stadiont neveznek el róla, film készül az életérõl és tízméteres szobrot mintáznak róla. Sõt, még Homer Simpson is csak annyit tud mondani, szokásos "D'oh" stílusában: "Ronal D'oh!". Legalábbis a Nike "Írd a jövõt" ("Write the future") reklámspotja szerint ez történik a portugál játékossal, aki a pipás márka egyik legfontosabb arca. De rengeteg más szponzora van a Castroltól kezdve a Pepe Jeansen át az Armaniig. És akkor még nem szóltunk saját márkájáról, a CR7-rõl. A Marketing és Médiában megjelent cikkembõl még az is kiderül, hogy az említett szobor a valóságban is létezik. Ha nem hiszed, olvasd el itt! Ha nem hiszed, olvasd el itt!

Ronaldo, az aranycsináló - Fociban már igen, de brandingben még nem jobb, mint Beckham

A futballtörténelem legdrágább játékosa : a Real Madrid 94 millió euróért igazolta le a Manchester Unitedtól - a válság közepén! Mindent tud a pályán: nyert már Aranycipõt, Aranylabdát, a FIFA megválasztotta az év játékosának, megkapta a Puskás-díjat. Mindeközben a pályán kívül az új Beckhamként emlegetik: nemrégiben épp az angol játékost váltotta az Armani kampányában. De valóban olyan jó a marketingben, mint Becks? Ebben, a Magyar Fogyasztóban megjelent cikkben kicsit a számok mögé néztem. Olvasd el itt!

Messi-galaxis

Sorrendben negyedszer nyerte el az Aranylabdát Lionel Messi 2012-ben. Nem csoda, hogy a futballistát egyre több márka akarja, igaz 2012-ben ketten még így is előtte álltak a pénzügyi rangsorban: David Beckham és Cristiano Ronaldo. Olvasd el a rövid, ám annál érdekesebb 2013-as cikket itt!

Puskás, a világmárka

Felmérések szerint a legismertebb magyar szó nem más, mint a "Puskás". E "márkánkat" a világ minden táján ismerik, sõt tisztelik és szeretik. A Száguldó Õrnagy úgy lett világsztár, hogy abban a korban még nemhogy internet nem volt, de a televízió is épp csak terjedni kezdett. De miért pont õ lett ilyen nagy? E cikkben a marketinges vonatkozásoknak is megpróbáltam utánajárni. Töltsd le itt!

Puskás Ferenc, a brand: A legismertebb magyar (márka)név hasznosításának lehetõségei

Ezen hosszabb tanulmány, sok-sok illusztrációval mutatja be a történeti vonatkozásokat, tér ki Puskás Ferenc országimázs, illetve országidentitás építõ szerepére. Ezt követõen utánajár az üzleti- és marketing vonatkozásoknak, a Puskás márkanév jelenlegi és potenciális hasznosítási lehetõségeinek. Töltsd le itt!

Stadionturizmus(Real) Madridban

A Real Madrid lett az elsõ klub a világon, amelynek éves bevétele meghaladta a 400 millió eurót - számolt be a Deloitte kutatása 2010 márciusában. C. Ronaldo állítólag már csak a nevével ellátott mezekbõl egy éven belül megtermelte az érte kiadott 94 millió eurót. A királyi klub azonban másból is pénzt csinál: az egyik ilyen forrását a stadionturisták jelentik. Abban a szerencsében részesültem, hogy pár nappal a Bajnokok Ligája madridi döntõje elõtt jártam a Santiago Bernabéuban, és aztán a The Line szaklap olvasóinak is beszámoltam tapasztalataimról. Te is elolvashatod itt!

A marketing fonákjai

A teniszvilág legnagyobb csillagai 2005 és 2009 közt kétségtelenül Roger Federer és Rafael Nadal voltak. E cikk a spanyol teniszezõ márkaépítését mutatja be. Mint kiderül, bár Nadal sokszor elsõ a pályán, a marketinggépezetén azért még van mit fejleszteni. Töltsd le a Marketing és Médiában megjelent írást itt! Ha pedig még több illusztrációra van szükséged, olvasd el a Magyar Fogyasztóban megjelent bõvebb cikkem.

Nagy pénz, nagy foci – Kinek miért üzlet a németországi foci-vb?

A labdarugó-vb az olimpia után a világ legnézettebb televíziós mûsora. Nem csoda, hogy igazi marketing bonanza: sportruházati márkák, mobiltelefon-szolgáltatók vagy éppen a nagyképernyõs televíziók gyártói is szakítanak az üzletbõl. És persze az egész hirdetési piac. Ha érdekel a sportmarketing, szeretni fogod a cikket, amit innen tölthetsz le.

Az olimpia szponzorálása

Ezen írásom még 2000-ben jelent meg a Kreatív szaklapban, de bizonyos alapelvei ma is megállják a helyüket. Kattints ide érte!

Lehetetlen nem létezik - Az Adidas és a 180 Amsterdam esete

A legnagyobb világversenyeken nemcsak a sportolók csapnak össze, hanem az Adidas és a Nike is. Ez a 2005-ben megjelent cikk ebbe ad rövid bepillantást. Töltsd le itt!

A vízilabdázó megmondja a tutit - Szécsi Zoltán olimpiai bajnok a szponzori együttmûködésekrõl

Szécsi Zoltán nemcsak háromszoros olimpiai bajnok, de alaposan képben van a marketing, a reklám, a szponzorálás gyakorlati összefüggéseivel, sõt elméletével is. Minden jelenlegi és leendõ marketingesnek érdemes arra odafigyelni, amit mond.

Te is olvasd el a cikket itt!

Kitekintés a téli olimpiákra: egyre nagyobb városok, egyre nagyobb marketing?

Feltûnt, hogy mostanában mindig a legnagyobb pályázó város kapja a téli olimpia rendezési jogát? Többek szerint már csak a legnagyobb városok képesek egy ekkora világeseményt megszervezni, és hosszú távon turistákat, befektetõket vonzani. Az M&M-ben megjelent cikkem három olimpiai helyszín kapcsán vizsgálja mindezt: Torino (2006), Vancouver (2010) és Szocsi (2014) kerül terítékre.

Töltsd le itt!